Stichting Fratsen

Tijdens een vakantie in het zuiden van ons land lopen een paar inwoners van Zieuwent toevallig op een vertelfestival in een park in Maastricht. Onder de indruk van wat ze daar meemaken blijft in ’t hoofd spoken: wat in Maastricht kan, kan in Zieuwent ook.

Natuurlijk kan dat in Zieuwent ook, maar dan heb je wel een grote groep enthousiastelingen nodig om zoiets van de grond te krijgen. Die zijn snel gevonden. Na een paar brainstormrondes wordt duidelijk hoe we dat met z’n allen vorm kunnen geven. Er wordt een bestuur gevormd en een afspraak geregeld bij een notaris. Er wordt een nieuwe stichting opgericht voor activiteiten in Zieuwent.

De stichting moet natuurlijk ook een naam hebben. Het woord fratsen valt, wat door het ene woordenboek wordt uitgelegd als; kunsten, grillen, grimassen en grappige bewegingen en een ander woordenboek zegt; gril, kuur, kunstenmakerij. Met deze uitleg kan iedereen wel leven en zelfs de notaris stemt in en tekent met het bestuur de statuten van de stichting op 22 mei 2002.

Het doel van de stichting is het organiseren en realiseren van activiteiten en voorzieningen op het gebied van kunst, cultuur en sport binnen Zieuwent. Met deze omschrijving kan de stichting ook andere ideeƫn vormgeven. In de loop der jaren zijn dat tot nu toe geweest: het Vertelfestival, het Houtdorp, het Open podium, het Nieuwjaarsgala, de Openluchtbioscoop, de Modderdag, het Avondschoolreisje, de Wandeltocht en de Vollemaan Wandeling.

Verder is de stichting bedenker en eigenaar van Nederlands eerste mobiele halfpipe en staat inde kerktuin een groot potlood met daarop allerlei gedichten geschreven door mensen uit de omgeving. Als u zelf ook een gedicht heeft geschreven kunt u die indienen via de mail. We verzamelen onze gedichten in het poƫziealbum die nog altijd rond gaat in het dorp. In totaal mag Fratsen door het jaar heen rekenen op de medewerking van meer dan 60 vrijwilligers, die op de een of andere manier bijdragen aan het succes van een of meerdere activiteiten.

Contact opnemen

Vragen over Stichting Fratsen of wil je meehelpen als vrijwilliger?

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)